Toimintasuunnitelma vuodelle 2023

HYVINKÄÄN KANSALLISET SENIORIT RY             perustettu 31.1.1972

VUODEN OMA TEEMA ” ROHKEASTI YHDESSÄ”

LIITON TEEMA ” ROHKEASTI TULEVAISUUTEEN”

Yleistä

Tarjoamme jäsenistöllemme monipuolista harrastus- ja virkistystoimintaa. Tällä tavoin ylläpidämme jäsentemme yhteenkuuluvuutta, välittämistä toisistamme, sekä henkistä ja fyysistä aktiivisuutta ja hyvää oloa.

Järjestötoiminta

Hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa, ei kesäkuukausina. Kuukausitapaaminen on 9 kertaa vuodessa. Yhdistyksellämme on edustus senioripiirin sääntömääräisissä kevät- ja syyskokouksissa samoin kuin Kansallisen senioriliiton liittokokouksessa ja piirin hallituksessa.

Koulutus

Digikoulutusta jatketaan jäsenistölle ja hyödynnetään Liiton ja Piirin järjestämiä koulutuksia, kuitenkaan ei saa unohtaa niitä jäseniä, joilla ei ole älypuhelinta eikä tietokonetta käytössä. Jäsenistö voi hyödyntää myös muita digi- ja some-koulutuksia esim. Hyvinkään opiston. Liitto kouluttaa hallituksen jäseniä Kilta järjestelmään. Koulutusta saadaan myös etäohjelmien kuten Teams`in kautta.

Sosiaalipoliittinen toiminta

Eläkeläistuen ja vanhusneuvoston kautta vaikutamme Hyvinvointi- ja kulttuurilautakuntaan. Edunvalvonnan merkitys korostuu, kun siirrymme 1.1.2023 Hyvinvointialueelle sote-uudistuksen myötä.

Seuraamme terveyspalveluiden kehitystä ikäihmisille, edistämme vapaaehtoista vanhustyötä ja osallistumme mm. vanhustenviikon suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä messuille.

Harrastustoiminta

Yhdistyksessämme toimivat atk-, golf, keila-, runo -, kunto- , käsityö-, memo-, peli-, laulu-, ulkoliikunta-, elokuva, matkat/kulttuuri ja ukkokerhot, Hiljentymispiiri ja lounastapaamiset. Uusia kerhoja perustamme jäsenten toivomusten mukaan. Yhteiskunnallinen keskustelukerho aloittaa vuoden alusta.

Kulttuuri ja matkat

Yhdistys järjestää teatteri-, musiikki-, elokuva- ja näyttelymatkoja, sekä yhteistyössä matkatoimiston kanssa pitempiä kylpylä- ja/tai kiertomatkoja. Mahdollisuus on osallistua liiton ja piirin järjestämille matkoille myös.

Viestintä

Kausitiedote jaetaan jäsenistölle kerran vuodessa kirjeitse ja/tai sähköpostitse.

Ajankohtaiset asiat päivitetään yhdistyksen verkkosivuilla sekä vähintään kaksi kertaa viikossa paikallislehtien yhdistys-palstoilla. Informaatio lähtee sähköpostilla niille, joilla se on. Jos ei ole sähköpostia, lähetämme kirjeen. Yhdistyksen nettisivut pidetään ajan tasalla. Erilaisille kohderyhmille kerrotaan yhdistyksen toiminnasta paikkakunnalla järjestettävissä tilaisuuksissa.

Jäsenhankinta

Herätämme mielenkiintoa yhdistykseemme monipuolisella harrastustoiminnalla, henkilökohtaisilla kontakteilla, lehtikirjoittelulla, jakamalla esitettä kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa.

Hyvinkään Eläkeläistuki

Hyvinkäällä toimii lakisääteinen vanhusneuvosto. Haluamme jatkos- sakin saada sinne edustajamme. Olemme myös Eläkeläistuen jäsen ja sen hallituksessa. Eläkeläistuki on monien hyvinkääläisten eläkejärjestöjen yhteinen edunvalvoja.

Talous

Jäseniltä peritään jäsenmaksu. Yli 90-vuotiailla jäsenmaksu on pienempi. Kuukausitapaamisissa järjestetään arpajaisia

Yhteistyö

Yhdistys kehittää yhdistysten välistä, alueellista yhteistyötä, sekä paikallista yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa.

Yhdistys kuuluu Hyvinkään yhdistykset ry:een, joka järjestää erilaisia koulutuksia ja luentoja sekä mahdollisuutta verkostoitumiseen muiden yhdistysten kanssa.