Kevät 2023

Hyvää alkanutta vuotta hyvät senioriystävät

Vuosi 2022 on takanapäin hyvine muistoineen. Yhdessäoloa, matkoja, retkiä, vilkasta kerhotoimintaa ja kuukausitapaamiset. Kaikki onnistuivat teemamme mukaisesti ”Rohkeasti yhdessä.” Kiitos kaikille mukana olosta ja kiitos kaikille tilaisuuksien järjestäjille.

Keväällä 2022 kuulimme aiheesta Hyvinvointialue ja Sote – kansanedustaja Mia Laiho, vietimme yhdistyksen 50-vuotisjuhlaa Hyvinkään Sveitsissä ja kirjailija Lasse Lehtinen vieraili kuukausitapaamisessamme ja toukokuussa Hyvinkään kaupunginhallituksen puheenjohtajan Pentti Puhakka kertoi ”Mitä kuuluu Hyvinkäälle”. Syyskaudella kuukausitapaamisissa kuulimme professori Martti Häikiön esitelmän ”Suomen turvallisuuspolitiikan käännekohdista ja Nato-ratkaisun perspektiivejä”, kirjaija Raija Oranen kertoi kirjastaan ”Viisi valssia venäläiseen tyyliin ja ripaskat päälle” sekä teos ”ISO Gösta Serlachius”.

Tänä vuonna jatkamme hyvällä teemalla ”rohkeasti yhdessä”, ”rohkeasti tulevaisuuteen” ja keskitymme perustoimintojemme lisäksi tiedottamiseen ja digi-koulutukseen. Kevään 2023 monipuolinen ohjelma tarjoaa mielenkiintoisia esitelmiä, konsertteja ja teatteriesityksiä sekä retkiä. Kerhotoimintaa unohtamatta.

Hallituksemme on organisoitunut tiimityöskentelyyn. Olemme saaneet kaksi uutta jäsentä ja tiedottajan joukkomme. Jäsenmäärämme on lisääntynyt viime vuonna lähes 30 uudella jäsenellä. Meitä on nyt yli 300. Nyt otamme suuren digi-loikan. Haluamme kehittää jäsenistömme digi-taitoja useissa koulutustilaisuuksissa. Korona-aikana opimme hyödyntämään tietojärjestelmiä, kuten Teams-kokoustekniikka, mutta myös huomasimme miten tärkeää on tavata toinen toisiamme kasvotusten. Omat nettisivumme antavat parhaan ja ajantasaisimman tiedon toiminnastamme. Senioriliiton ja Senioripiirin nettisivut antavat hyvää lisätietoa.

Haluan kiittää teitä hyvät seniorit menneestä vuodesta, olette jaksaneet olla mukana ja antaneet oman tärkeän panoksenne tähän työhön. Kiitän erityisesti uskollisia kerhonvetäjiä ja retkien ja tapahtumien järjestäjiä,

Toivotan hyvää toimintarikasta vuotta 2023

puheenjohtaja

Syksy 2023

Maailmalla tapahtuu
Kun Suomen lippu nousi salkoon Brysselissä Naton päämajan edessä, presidentti Sauli Niinistö piti hienon puheen tässä historiallisessa tilaisuudessa. ”Tämä päivä on tärkeä päivä Suomelle. Turvallisuus ja rauha ovat meille todella tärkeitä. Kun ihmisellä on turvalliset ja vakaat elinolot, on heillä perusta onnelliselle elämälle.” Emme ole enää yksin.

Meillä tapahtuu
Savonlinnassa kesäkuussa 2023 pidettiin Senioriliiton vuosikokous jossa valittiin liiton johtohenkilöt ja päätettiin senioriliiton toiminnan ja talouden suuntaviivat 2023–2026:
”Elämäniloa ja voimaa senioritoiminnasta”
Kansallisen senioriliiton visiona on olla Suomen kiinnostavin senioritoimija, jonka päämääränä on elämänmittainen osallisuus yhteiskunnassa. Me seniorit haluamme olla osana kehittyvää Suomea, joka on kaikenikäisille hyvä ja jossa nuorempienkin on hyvä ikääntyä.

Kevät 2023
Oma senioritoimintamme, kerhot, kuukausitapaamiset, retket, matkat ja tapahtumat ovat viime keväänä onnistuneet hyvin ja tarjonneet jäsenistöllemme yhdessäoloa ja mukavia hetkiä.

Kuukausitapaamissa
Tammikuussa - "Suolivaivaa - milloin lääkäriin?" - Ulla Keränen LT, kirurgian erikoislääkäri.
Helmikuussa - ”Eduskuntavaalit 2023” - kansanedustajaehdokas Markus Eerola.
Maaliskuussa - ”Volter Kilpi elämänkerta” - kirjailija Laura Kokko.
Huhtikuussa - ”Keski-Uudenmaan hyvinvointialue” - Jaakko Rainio, HYVA:n hallitus.
Toukokuussa - ”Pianomusiikkia ja runonlausuntaa” - Sinikka Lehto ja Elvi Tommola. ja näytelmäkerhon näytelmä Umpikuja 1-5.

Uudenmaan Kansallisten senioreiden kevätkokous oli yhdistyksemme järjestelyvastuulla. Onnistunut tapahtuma pidettiin Hyvinkäällä kaupungintalolla Studio Donnerissa. Puhumassa tilaisuudessa oli kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen.

Matkat retket kulttuuri
Onnistunut kesäteatteri ”Niskavuori” Jokioisissa ja ulkoilutapahtuma Lehtolan majalla, jossa oli liikuntaa, kilpailuja, visailuja, musiikkia ja soppatykistä maittavaa lihakeittoa.

Kerhot
Vilkasta perinteistä kerhotoimintaa, viihtyisä yhdessäolo jatkui. Uusi yhteiskuntakerho aloitti näyttävästi: ”Mikä on sivistyskunta”, sivistystoimenjohtaja Pentti Halonen ja ”Poliisiorganisaatio ennen ja nyt”, komissaari Pekka Laine.
Näytelmäkerho Pätkis käynnistyi lyhyen tauon jälkeen uudelleen.

Syksyn 2023 toiminta käynnistyy
Elokuussa
Retki Knehtilän tilalle, jossa on esittely Knehtilän toiminnasta, ruokailu ja nähtiin Päivölän kesäteatterin esittämänä musiikkinäytelmä ”Pikku Naisia ”.
Syystapaaminen Solttilan näköalamajalla, ruokailua, haitarin soittoa ja luontopolku.

Kuukausitapaamiset
Syyskuu ”Minä, Armi Maria R.” – kirjailija Raija Oranen
Lokakuu ”Iän myötä askel ja ajatus lyhenevät, voiko siihen vaikuttaa?” Fysiatrian erikoislääkäri Timo Rousi
Marraskuu ”Suomi nousuun” Toimitusjohtaja Markku E.Rentto, Reka Industrial Oy
Joulukuu Joulujuhla ja joulunäytelmä
Tule mukaan – älä jää yksin

Hauan kiittää kaikkia yhdistyksen toimintaan osallistuneita, kerhon vetäjiä, toimikuntien jäseniä sekä hallituksen jäseniä ja kaikkia mukana olleita jäseniä kuluneesta keväästä.
Nautitaan loppukesästä ja syksyn tapahtumista ja yhdessäolosta. Pidetään itsestämme huolta.
Hyvää syksyä
Puheenjohtaja

Hyvät senioriystävät

Tämä on viimeinen tervehdykseni teille yhdistyksemme puheenjohtajana.

Haluan kiittää teitä kaikkia kuluneista kuudesta vuodesta.

Yhdessä saavutimme paljon ja koimme monia hienoja hetkiä kuukausitapaamisissa, retkillä, matkoilla, kerhoissa ja muissa yhteisissä tapahtumissa. Tämä on ollut mahdollista vain yhteistyöllä ja omistautumisella.

Kiitos, että olitte osa tätä ainutlaatuista kokemusta.

Yhteistyö kuitenkin jatkuu hallituksessa ja teidän kanssanne.

Hyvää uutta vuotta 2024 !

Hyvinkään seniorit ry

puheenjohtaja