Meidän historiamme

Tammikuussa 1972 tunnettu hyvinkääläinen eläinlääkäri Paavo Koskijoki kutsui "ihmisiä" lehti-ilmoituksella perustettavaan kokoukseen ja erillisiistä luetteloista poimituille henkilöille lähetettiin n. 300 kutsukirjettä. Perustavaan kokoukseen 31.1.1972 Osuusliike Tehon Ravintolaan saapui 59 henkilöä. Koskijoki kertoi valvonneensa jopa unettomia öitä, että tuottaako vetoomus mitään tulosta. Perustettava yhdistys merkittiin yhdistysrekisteriin 30.3.1972.

Nimi vaihdettiin Hyvinkään kansalliset seniorit ry:ksi 6.11.1997. Insinööri Kalle Niemen kanssa Koskijoki valmisteli kokousta. Koskijoki selosti "kansallisten eläkeläisseurojen toiminta-ajatuksia". Lisäksi liiton järjestöösihteeri Veikko Lehterä kertoi toimintamuodoista ja esitteli mallisäännöt. Perustavan kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Kalle Niemi. Läsnäolijoita oli 59 henkilöä ja päätettiin yksimielisesti perustaa Hyvinkään kansallinen eläkeläisseura. Nimi Vaihtui nykyiseksi 6.11.1997.

Juuri perustettu seura on Uudenmaan toiseksi vanhin seura Tapiolan jälkeen. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Einari Ståhlberg. Toiminta lähti hyvin vilkkaasti käyntiin. Ensimmäisenä vuotena järjestettiin 8 ohjelmllista tilaisuutta ja tehtiin 6 retkeä eri kohteisiin. Vuoden lopulla jäsenmäärä oli noussut jo 108, vuonna 1982 jäseniä 222, vuonna 1991 jäseniä 246 ja 2000 luvulla ylitettiin 300 jäsentä.

Historiikin kirjoittanut 7.11.2018

Sakari Suomalainen